Friday, February 17, 2012

زیبایی شناسی اجتماعی میسر است؟

نمی دونم درباره خبری که خوندم چه قضاوتی باید داشت...اما برخورد اول خودم همراه بود با خنده ای تلخ!!!چرا؟
عرض می کنم!!
اول خود خبر:
در مترو شهر نیویورک جوانی جعبه ویولونش را باز کرد ..ویولونش را بیرون آورد و شروع به نواختن قطعه بسیار زیبایی کرداو چهل و پنج دقیقه تمام با چیره دستی مثال زدنی یکی از زیبا ترین قطعات نوشته شده برای ویولون را اجرا کرد...مسافران مترو با اینکه آهنگ را می شنیدند ..اما به سرعت رد می شدند ...یکی از مسافران 5 دلار در جعبه اش انداخت و به سرعت رفت ...چند بچه در حالی که مادر هایشان کشان کشان آنها را با خود می بردند بر می گشتند و به او نگاه می کردند.....



چند مسافر برای لحظه ای کنارش درنگ کردند و به سرعت راهشان را در پیش گرفتند...در چهل و پنج دقیقه تنها سی و دو دلار در جعبه اش جمع شده بود...بعد از اجرای قطعه جوان کیفش را بست و رفت در حالی که دوربین های مخفی متعددی از این ماجرا فیلم و عکس تهیه می کردند....این آزمایش اجتماعی توسط روزنامه واشنگتن پست ترتیب داده شده بود.
این جوان که بود؟
او کسی نبود جز جاشوا بل ...یکی از نوابغ موسیقی کلاسیک جهان که هنر خیره کننده اش در نوازندگی ویولون اگر به پای پاگانی نی نرسد کمتر از او نیست....



هفته گذشته جاشوا بل برای اجرای همین قطعه ای که در مترو نواخته بود در کداک تئاتر کنسرت داشت ..قیمت هر بلیط صد دلار بود و در هر اجرا قریب به سه و نیم میلیون دلار درآمد داشت.
روزنامه واشنگتن پست این تحقیق میدانی را برای اثبات این مسئله انجام داده بود که در مکانهای عمومی درک ما از زیبایی به حداقل می رسد و چه بسا فرصت های بی نظیری را در اماکن عمومی از دست می دهیم....
این تحقیق بسیار تامل برانگیز است و من را به یاد تجربه خودم در ایران می اندازد.....در پارک علم و فناوری خلیج فارس که شرکت من قرار دارد به گونه ای با مسائل برخورد می شود که حقیقتا تهوع آور است....این مسئله چیز جدیدی نیست و از بدو تاسیس تا کنون بوده است....در این سازمان از افرادی استفاده می کنند که درکشان از موضوعات فنی و علمی در حداقل ممکن است لذا برخورد هایی با شرکت ها می کنند که در ابتدا خیال می کنی که اشتباه آمده ای و اصلا نباید به چنین جایی مراجعه می کردی...اختراعاتی که شاید اگر در کشور های دیگر عرضه می شد به جای برخورد های توهین آمیز شاید با چک سفید امضا با آنها برخورد می شد!! اما ...بگذریم ...نتیجه گیری من این است که جوامع بشری قدرت درک رفتار های بدون غرور و رفتار های به اصطلاح خاکی را ندارد ...و هرچقدر کسی با فیس و افاده و غرور و تکبر بیشتری رفتار کند جامعه بیشتر او را تحویل می گیرد....
مولوی چه زیبا این مسئله را در داستانی بیان می کند:
روزی عیسی (ع) با حواریون از جاده ای می گذشتند...جوانی خوش سیما را دیدند که بسیار مغموم و ناراحت نشسته بود ...عیسی به او گفت: چه شده است؟ جوان گفت من خواستگار دختر سلطانم...اما شرط پذیرش خواستگاری این است که هفت بار شتر طلا و جواهر پیشکش کنم.....و من پسری فقیرم!!! عیسی نگاهی به شن و ریگ بیابان کرد و در دم شن و ریگ به طلا و جواهر تبدیل شد...پسر خوشحال شد و هفت شتر آورد و جواهرات را بار کرد و به دربار سلطان برد و دختر سلطان را به زنی گرفت.... همگامی که عروس و داماد به حجله وارد شدند...ناگهان جوان پا برهنه از حجله بیرون دوید و راه بیایان گرفت!!! برای او این سوال پیش آمده بود : آن شخص که بود که با نگاهی شن و سنگ را به جواهر تبدیل کرد؟ اگر چنین هنری داشت چرا برای خود کاری نکرد و دختر سلطان را به زنی نگرفت؟ چرا لباسی ژنده در بر داشت؟...او خود را به عیسی رسانید و از او حقایق را جویا شد...و آنجا بود که نور معرفت بر دلش تابید و از زمره حواریون عیسی شد.
ای کاش ما هم به چنین دیدی می رسیدیم که زیبایی را ولو در لباسی ژنده در میافتیم
موافقید؟

3 comments:

m said...

Salam, man ham movafegham ;)

har 2 dastan jaleb bood.
dastane aval: aya bayad khorde bar mardom gereft ke be zibaee tavajoh nemikardand v ya inke be natije beresim ke "har sokhan jaee o v har nokte makani darad"?
shayad beshe intori natijegiri kard ke dar jaee ke kesi tamarkoz nadare, oonvaght agar zibaee, mohabat, eshgh, v ... kharj kardi, nabayad entezar az kesi dashte bashi ke be oon tavajoh kone (mesale vazehe oon: dastane pesarhast ke agar dokhtari be pesari ziad tavajoh kone, ma'moolan javabe manfi migire!)

man modate ziadi dargire yeki az soalahaye zehim boodam ke chetor bayad ba digaran raftar kard?! aya ba takabor ya bayad khaki bood (jomleye zir ke dar poste shoma hast, yeki az natayeje man ham bood).
که جوامع بشری قدرت درک رفتار های بدون غرور و رفتار های به اصطلاح خاکی را ندارد ...و هرچقدر کسی با فیس و افاده و غرور
و تکبر بیشتری رفتار کند جامعه بیشتر او را تحویل می گیر
zaheran vase har sharayeti, ye raftare khas mitalabad. amma be ye natije residam ke "sokoot v amal-gara boodan", kheili baes mishe ke fard ro jeddi begirand. ghoroor v efade dar kol javab nemide (amma dar sharayete kheili khas, behtarin hast). nemidoonam?!

rasti man hamishe fek mikardam ke in aghaye mohandes koja kar mikonand ke zaheran hamishe hame chiz vasashoon khoob hast!!! amma dar in post motevajeh shodam ke na-kheir, ishoon ham dar dast-andaz boodand.

mer30 az postetoon
best

m said...

Salam, man ham movafegham ;)

har 2 dastan jaleb bood.
dastane aval: aya bayad khorde bar mardom gereft ke be zibaee tavajoh nemikardand v ya inke be natije beresim ke "har sokhan jaee o v har nokte makani darad"?
shayad beshe intori natijegiri kard ke dar jaee ke kesi tamarkoz nadare, oonvaght agar zibaee, mohabat, eshgh, v ... kharj kardi, nabayad entezar az kesi dashte bashi ke be oon tavajoh kone (mesale vazehe oon: dastane pesarhast ke agar dokhtari be pesari ziad tavajoh kone, ma'moolan javabe manfi migire!)

man modate ziadi dargire yeki az soalahaye zehim boodam ke chetor bayad ba digaran raftar kard?! aya ba takabor ya bayad khaki bood (jomleye zir ke dar poste shoma hast, yeki az natayeje man ham bood).
که جوامع بشری قدرت درک رفتار های بدون غرور و رفتار های به اصطلاح خاکی را ندارد ...و هرچقدر کسی با فیس و افاده و غرور
و تکبر بیشتری رفتار کند جامعه بیشتر او را تحویل می گیر
zaheran vase har sharayeti, ye raftare khas mitalabad. amma be ye natije residam ke "sokoot v amal-gara boodan", kheili baes mishe ke fard ro jeddi begirand. ghoroor v efade dar kol javab nemide (amma dar sharayete kheili khas, behtarin hast). nemidoonam?!

rasti man hamishe fek mikardam ke in aghaye mohandes koja kar mikonand ke zaheran hamishe hame chiz vasashoon khoob hast!!! amma dar in post motevajeh shodam ke na-kheir, ishoon ham dar dast-andaz boodand.

mer30 az postetoon
best

m said...

Salam, man ham movafegham ;)

har 2 dastan jaleb bood.
dastane aval: aya bayad khorde bar mardom gereft ke be zibaee tavajoh nemikardand v ya inke be natije beresim ke "har sokhan jaee o v har nokte makani darad"?
shayad beshe intori natijegiri kard ke dar jaee ke kesi tamarkoz nadare, oonvaght agar zibaee, mohabat, eshgh, v ... kharj kardi, nabayad entezar az kesi dashte bashi ke be oon tavajoh kone (mesale vazehe oon: dastane pesarhast ke agar dokhtari be pesari ziad tavajoh kone, ma'moolan javabe manfi migire!)

man modate ziadi dargire yeki az soalahaye zehim boodam ke chetor bayad ba digaran raftar kard?! aya ba takabor ya bayad khaki bood (jomleye zir ke dar poste shoma hast, yeki az natayeje man ham bood).
که جوامع بشری قدرت درک رفتار های بدون غرور و رفتار های به اصطلاح خاکی را ندارد ...و هرچقدر کسی با فیس و افاده و غرور
و تکبر بیشتری رفتار کند جامعه بیشتر او را تحویل می گیر
zaheran vase har sharayeti, ye raftare khas mitalabad. amma be ye natije residam ke "sokoot v amal-gara boodan", kheili baes mishe ke fard ro jeddi begirand. ghoroor v efade dar kol javab nemide (amma dar sharayete kheili khas, behtarin hast). nemidoonam?!

rasti man hamishe fek mikardam ke in aghaye mohandes koja kar mikonand ke zaheran hamishe hame chiz vasashoon khoob hast!!! amma dar in post motevajeh shodam ke na-kheir, ishoon ham dar dast-andaz boodand.

mer30 az postetoon
best